top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

'n Nuwe skool, 'n nuwe klaskamer en nuwe ervarings.


Ook op deze school koos ik ervoor om in een graad 2 klas stage te lopen. ’s Morgens werden we samen met de studenten van de CPUT verwacht in de personeelskamer waar we ingelicht werden over de gang van zaken op de Hugo Rust Laërskool.

Vervolgens werden we allemaal naar onze klassen geleid. Ik kwam terecht bij graad 2.2, bij juffrouw Marine. Bij het binnenkomen van de klas viel de stilte me het meeste op. Ook de grootte van de klas voor het aantal leerlingen deed me opkijken. Plots leken 22 leerlingen weinig, terwijl dit in België toch wel als een grote klas gezien wordt.

Gedurende de hele week bleef het me verbazen hoe belangrijk discipline en structuur op deze school zijn. Wanneer juffrouw Marine even de klas moest verlaten, aangezien ze het hoofd van de grondslagfase is gebeurde dit af en toe, bleven de leerlingen stil en werkten ze gewoon verder aan hun taak alsof juffrouw Marine nog steeds aanwezig was. Ook wanneer de leerlingen de klas verlieten om bijvoorbeeld naar het sportterrein te gaan, vormden ze automatisch een rij jongens en een rij meisjes. Iedereen was muisstil en de armen werden netjes op hun rug gehouden.

Naar het einde van de week begon ik reizen en zeilen van de klas te kennen en begeleidde ik de wiskundegroepen en het lezen in differentiatiegroepen op de mat. Zo leerde ik de leerlingen ook al wat beter kennen.

Vrijdag begon de dag met het zaalmoment. De hele school verzamelde zich naar de grote zaal, de leerlingen zaten in het midden en de leerkrachten hielden langs de zijkant een oogje in het zeil. De directeur begon met het vertellen van een Bijbelverhaal over de ongelovige Simon. (Elke week vertelt een andere leerkracht namelijk een verhaal of een tekst waaruit een waarde wordt gehaald.) De sportuitslagen van de hockey-, netbal- en rugbyteams van de school werden overlopen en enkele sportieve winnaars worden speciaal vernoemd. Als laatste werden van elke klas enkele leerlingen gecomplimenteerd vanuit de gedachte dat in elk kind iets speciaal schuilt en werd de klastrofee uitgedeeld aan de schoonste klas.

Later die dag planden juffrouw Marine en ik al enkele lessen in voor de volgende week. Ik mocht lessen geven die aansluiten bij het thema water, waaronder ook een muziekles. Jammer genoeg voelde ik me al de hele week niet zo lekker en besloot ik vrijdagnamiddag naar de dokter te gaan. De dokter stelde vast dat ik een bacteriële infectie opgelopen had en schreef antibiotica voor. In het weekend leek dit alleen nog slechter te gaan en in samenspraak met gastmama Coretha bleef ik maandag thuis en ging ik opnieuw naar de dokter. De dokter schreef ditmaal vooral rust en extra medicatie voor. Tot en met woensdag uitzieken dus…

Na dagen op yoghurt te leven, was ik blij dat ik weer normaal kon eten en dat ik donderdag weer naar school mocht gaan. In de klas werd ik ontvangen met mooie tekeningen en knuffels van de leerlingen. Verder gaf ik die dag mijn les over België, die zowel de juf als de leerlingen kon boeien. Net als in Klapmuts werd België op de kaart gesitueerd en vertelde ik over het Belgische eten en de talen. De leerlingen kleurden de Afrikaanse en Belgische vlag en maakten puzzels van Belgische monumenten. Als afsluiter keken we naar een Nederlandstalige aflevering van Samson en Gert.

Vrijdag stond het zaalmoment alweer ingepland. Nadien in de klas gaf ik een wiskundeles waarin de leerlingen moesten meten met voorwerpen. Dit werd gedaan om de leerlingen voor te bereiden op meten met meetinstrumenten. Ook werd verduidelijkt dat meten met voeten of handen niet precies is, de leerlingen ontdekten dat iedereen een andere uitkomst heeft.

Mijn laatste les van de week was er dan toch nog eentje in het thema water: ‘het verschil tussen veilig en onveilig drinkwater’.

Ondertussen zitten we al in de helft van de tweede stageperiode hier, nooit gedacht dat drie maanden zo voorbij konden vliegen!

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page