top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Go hard or go home

Door al dat ziek zijn werd het hoog tijd dat ik weer wat meer lessen aan mijn portfolio kon toevoegen. Onder het motto ‘Go hard or go home’, gaf ik deze week ALLE lessen.

Dagelijks gaf ik wiskunde: maandag leerden we tellen in sprongen van 3, dinsdag herhaalden we hoe we moeten verdubbelen en woensdag herhaalden we het halveren. Donderdag stond er nieuwe leerstof op het programma. Ik leerde de leerlingen hoe ze het halfuur moeten aflezen van de klok.

In de lessen Afrikaans draaide het deze week rond de klanken ‘bl-‘ en ‘br-‘. Dit vond ik ook in Klapmuts al wat raar... In België zouden we het woord ‘blad’ verklanken naar b-l-a-d. In Zuid-Afrika verklanken ze dit als bl-a-d. Deze lessen begon ik steeds met een kort verhaaltje waarin woorden met deze klank verstopt zitten. Vervolgens was het aan de leerlingen om te raden rond welke klank we zouden werken. Dan schreven de leerlingen woorden met deze klank en mondeling werd steeds een zin gemaakt. Nadien werden de klanken verder ingeoefend met spelletjes die de leerlingen zelfstandig konden uitvoeren. Terwijl had ik dan weer tijd om met de leerlingen te lezen in differentiatiegroepen op de mat. Daarnaast kwam ook nieuwe leerstof aan bod over meervouden. ‘Ons het 1 boom en 2 bome.’ Opdat de leerlingen de verdubbelingsregel beter zouden onthouden, koppelde ik hier een verhaaltje aan. Bij de oefeningen werd dit verhaaltje steeds opnieuw herhaald, zodat de leerlingen dit na enkele keren van buiten kenden.

Verder stond er schrift op de agenda. Maandag werd de letter v/V aangepakt en woensdag werkten we rond de w/W. Letters schrijven in de lucht, op elkaars rug en tussen schrijflijnen, de leerlingen van graad 2.2 kunnen het allemaal! Afrikaanse woorden vinden met een v of een w is voor deze 7-jarigen niet zo moeilijk, maar die woorden kunnen uitleggen… Vaak zorgde dit voor grappige verhalen!

Bij Engels wordt steeds gewerkt met ‘Letterworld’. Dit is een interactieve wereld waarin elke klank zijn eigen Engelstalige figuur heeft. Dinsdag leerden we over de ‘f’ en donderdag over de ‘k’. Telkens vertelde ‘de letter’ een verhaaltje in het Engels. Er werd gezongen over de klank en de leerlingen schrijven de letter in de lucht. Er werd ook een interactief spel gespeeld en vervolgens gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag.

Bij wereldoriëntatie gaf ik deze week les rond de seizoenen. Meer bepaald over hoe dieren zich aanpassen bij de verschillende seizoenen. Dinsdag hadden we het over de herfst en de winter en donderdag hadden we het over de lente en de zomer. Deze lessen werden steeds gegeven door een klassikale PowerPoint met vele filmpjes. Tussentijds werden de filmpjes en foto’s steeds besproken en nadien moesten de leerlingen bewijzen dat ze de lesinhoud begrepen door een werkblaadje aan te vullen.

Woensdag was een muzische dag. We begonnen met een les kunst, waarin we werkten rond het kunstproject ‘’n Wêreld vol blomme’. (Lees meer hierover in het aparte blogbericht van Ilse en mijzelf.) In de les muziek deden we een bodypercussie op het liedje ‘Doep doep’. Bekijk hieronder alvast het resultaat.

Dankzij Freedom Day, begon ons weekend al een dagje eerder. We besloten om samen met de twee andere Belgische studentes die hier verblijven een tweedaagse te houden in Kaapstad. Waarschijnlijk was dit de laatste keer dat we de Tafelberg in het echt konden bewonderen.

De weken beginnen nu echt wel te korten! Nog maar één week en de Zuid-Afrikaanse stages zitten er al op… Nu al kan ik zeggen dat ik hier zo veel heb geleerd. Ik ga Zuid-Afrika en al zijn schoonheden ontzettend missen!

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page