top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Juffrou Rani en haar dissipline

Mijn tweede week begon rustig…

Op maandag wou mijn mentor, juffrouw Sandra, eerst samen mijn voorbereide lessen overlopen voor de hele week. Hierdoor was de enigste les die ik maandag heb gegeven een leesles, wat nu al routine is doordat ik dit dagelijks doe.

Dinsdag vloog ik er dan meteen in! Ik gaf een les wiskunde en twee lessen Afrikaans. Dit verliep vlot. Ik kreeg goede feedback, volgens juffrouw Sandra hanteer ik dé Hugo Rust-discipline! Het enige puntje waar ik op moet letten is dat ik het niveau van de Afrikaanse lessen hoog genoeg leg. Ik vind dit zelf ook nog wat moeilijk aangezien ik met taalbeschouwing in het Nederlands al geen goede relatie heb. Laat staan in het Afrikaans! Die bijvoeglijke naamwoorden zijn nog steeds niet mijn vriend… Ook had ik op dinsdag het overlegmoment over mijn project met de huiswerkbegeleiding-verantwoordelijke. Dit was niet zo snel in kannen en kruiken als op Klapmuts doordat de begeleidster van graad 3 mij in dit stadium er niet bij wou hebben. Ik kan donderdag al aan de slag met de vormgeving van mijn huiswerkbegeleiding in graad 1!

Voor de eerste keer sinds mijn tijd in Zuid-Afrika kon ik opnieuw wereldoriëntatie geven! Op woensdag startte ik met de leerlingen het maandthema: het weer! Ik begon dit door het bespreken van een weerbericht en alle elementen die het weer bepalen. Ook maakte ik een weerkalender voor de leerlingen, die zij iedere dag moeten invullen. Dit verliep in het begin traag maar nu wordt dit al een gewoonte voor de leerlingen. Én opnieuw was in mijn feedback te lezen dat ik de nodige discipline hanteer…

Drukke dag, donderdag! Ik stond bijna de hele dag voor de klas. De wiskundelessen verlopen goed! Aangezien ik in deze klas effectief weet welke leerlingen zwak zijn, welke in de middenmoot zitten en welke leerlingen sterk zijn, maak ik voor iedere wiskundeles gedifferentieerde werkbladen. Ik geef de zwakkere leerlingen minder oefeningen en ook plaats ik didactische hulpmiddelen op hun werkblad. Zij zijn op hetzelfde moment klaar als de andere leerlingen dus mijn opzet is hierin wel geslaagd. Ook gaf ik mijn eerste Engelse les, eindelijk eens niet lezen en ik verschoot van mijzelf! Wanneer ik met volwassenen in het Engels communiceer, voel ik mij vaak onder druk maar bij de leerlingen heb ik dit niet. Deze les verliep goed, zowel didactisch als voor mijn zelfvertrouwen. Er was ook nog een les wereldoriëntatie, de leerlingen genoten! De les ging over de wolken. Nadat ik samen met de leerlingen de wolksoorten had overlopen, ging ik met hen naar buiten om het weer te voorspellen aan de hand van de wolken en zij hadden het weer juist voorspeld zagen wij in de namiddag! Met 27 leerlingen naar buiten gaan, is altijd een uitdaging. Ik eindigde de les ook buiten. De leerlingen mochten op de speelplaats gaan liggen en zij mochten figuren gaan herkennen in de wolken. Dit verliep wat rumoerig en de leerlingen waren een beetje te enthousiast maar in mijn feedback kon ik opnieuw lezen dat ik dé Hugo Rust-discipline hanteerde. Nu begin ik te begrijpen waarom mijn grootouders vroeger zeiden dat ik nogal een champetter kon (of misschien nog steeds kan) zijn…

De laatste schooldag, vrijdag, verliep rustig. Het begon opnieuw met een uurtje in de turnzaal met de hele klas. ik stond even alleen in de klas terwijl juffrouw Sandra de kunstklas klaarzette. In die tijd hield ik een dictee en speelde ik maaltafelspelletjes met de leerlingen, zij genoten! Verder gaf ik nog mijn les België met filmpjes. Patriotistisch als ik ben, vertelde ik ook met geuren en kleuren over de troeven van de mooiste Vlaamse stad die er is, Geraardsbergen! De leerlingen hingen aan mijn lippen.

En nu, hop, richting Yzerfontein!

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page