top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Geen nieuws, goed nieuws.

PIEP! Hier ben ik nog eens!


De blog heeft lang stilgelegen van mijn kant uit, ik weet het. Maar... geen nieuws is goed nieuws!

Eerst en vooral: alles gaat heel goed met mij.

Maar wat is er tijdens de lange periode van stilte gebeurd?


Op 28 maart nam ik afscheid van mijn twee klassen op Klapmuts Primêr. Dit was met veel pijn in het hart, want man... Ik had toch een mooie band opgebouwd met mijn 85 schatjes. Ook had ik voor elke klas een gepersonaliseerd diploma gemaakt als trofee voor hun inspanningen voor mijn voetbalcompetitie. De uitreiking hiervan mocht ik doen voor een zaal van iets meer dan 1.500 kinderen! Ik heb een grote mond, maar dat was toch even spannend hoor!


Diezelfde dag nog mocht ik (eindelijk) mijn mama verwelkomen in dit prachtige land. Even later vertrokken we met z'n tweetjes op roadtrip met tussenstoppen als Swellendam, Oudshoorn, Plettenberg, Tsitsikama, Botlierskop en Mosselbaai. Nadien hadden we nog een paar dagen waarin we naar Kaap de Goede Hoop trokken en enkele dagen Kaapstad verkenden. Ook ontmoetten de meisjes de nationale rugbyheld Chester Williams en zijn gezinnetje. Zij nodigden ons allen uit om samen de rugbywedstrijd bij te wonen die ervoor zou zorgen dat Chesters ploeg zou promoveren. Deze werd uiteraard door hen gewonnen en raad eens wie er na de match op de foto mocht met hem? Ja, ja: ikke! We keerden allen gelukkig huiswaarts om in ons nieuwe bedje in Wellington te kruipen, want de dag erna startten we op onze nieuwe school: Laerskool Hugo Rust.


Hierbij wil ik even mijn mama bedanken voor de onvergetelijke tijd en wil ik even een medaille voor overlevingskunsten uitreiken aan mijn papa die twee weken helemaal alleen thuis moest blijven, maar toch wist te overleven!


Op 10 april liepen al onze wekkers heel vroeg af, want om kwart na zeven werden we al op school verwacht. Gelukkig ligt de school vlak naast onze B&B en moeten we niet ver wandelen. Dit was niet enkel onze eerste dag, maar ook die van een heleboel studenten van de CPUT, de universiteit waar leerkrachten opgeleid worden en die wij later ook nog zullen bezoeken. Wij waren dus niet de enigen met wat stress. We kozen alle vier onze klasjes voor de komende weken. Deze keer koos ik voor een jongere leeftijd, aangezien ik al in graad vier had gestaan, wilde ik eens een lagere graad. Nu ben ik dus meester Dries van graad twee, dit is vergelijkbaar met het tweede leerjaar, en in tegenstelling tot Klapmuts Primêr heb ik nu maar 21 leerlingen. Graad 2.1 heeft er dus one happy teacher bij, want wat voel ik me supergoed in deze klas! De leerlingen zijn sweet as candy en juf Liezl is ook zo'n lieve juf. Het is onmogelijk om je in deze klas ongelukkig te voelen.

Ook werk ik in deze klas als project rond 'meer beweging in de klas brengen' als deel van mijn bachelorproef.


Ik mocht een hele week het thema water uitwerken en met de waterschaarste die hier heerst is dat een dankbaar onderwerp. De leerlingen komen dagelijks in contact met manieren om water te besparen, dus de voorkennis hierover is groot. We begonnen en eindigden elke les hierover met een leuk liedje en een bijhorend dansje hierbij. De onderwerpen waren 'manieren om water te besparen', 'wat mag ik doen met welk water?', 'hoe wordt water vervuild?', 'welk water is veilig?' en 'waterzuivering'. Na een weekje over water te leren, was het tijd voor een weekje met als thema 'de seizoenen'. Ook heb ik al een heleboel differentiatielessen gegeven. Hierbij neem ik niveaugroepjes bij mij en werk op hun niveau aan soortgelijke wiskunde- of taaloefeningen. Wiskunde, Engels, muziek en drama kennen voor mij ook geen geheimen meer in deze klas.


Zelf leer ik veel van juf Liezl en ik laat haar kennismaken met mijn actieve werkvormen. Zo leerde ik de leerlingen tot 30 en terug tellen in sprongen van drie op een coole rap-beat, kregen groepjes elk een deel van de theorie en stelden deze voor aan mekaar, gingen de leerlingen naar buiten in duo's om allerlei dingen op te meten, maakten groepjes zelf een waterzuiveringsmachine en vele andere dingen. Zeker over deze laatste was iedereen laaiend enthousiast. De leerlingen noemden dit "magie" en ook stonden er plots vijf andere leerkrachten in mijn klas die vastberaden besloten om dit ook te doen. Dit was voor mij al lang niet meer vreemd, want juf Liezl gaat wel vaker andere leerkrachten halen om te komen kijken naar mijn leuke manier van werken.


De eerste week in Wellington sloten we af door samen met Steve, een Amerikaanse docent die ook in de B&B blijft, en zijn vriendin Bainskloof Pass af te dalen en een tocht van bijna twee uur te maken om bij een sprookjesachtige waterval te komen waar ik me aan een sprong in het ijskoude water waagde... en een tweede :-)


Na de tweede week trokken we met z'n allen naar het vakantiehuisje van Coretha en Thijs, onze gastvrouw en gastheer, in Yzerfontein. Ik reed mee met Coretha en Thijs om alles in orde te zetten voor wanneer de meisjes zouden arriveren. Na alles uit te laden, mocht ik op m'n eentje een rondritje maken met de bakkie en reed ik even langs de Spar om er wat wijn te kopen. Helemaal klaar voor het weekend dus! Zaterdag maakten we enkele wandelingen naar de mooiste en rustigste plekken van het stadje. 's Avonds braaiden we lekker en speelden we nog de hele avond spelletjes. Ook zondag genoten we nog van de rust in Yzerfontein en 's avonds keerden we terug naar Wellington.


Week drie was een korte week, want vrijdag was het Freedom Day. De dag waarop de Zuid-Afrikanen de eerste verkiezingen na de Apartheid vieren en de dag waarop wij met z'n allen naar Kaapstad trokken. We bezochten er Waterfront, Bo-Kaap, enkele musea en het Hard Rock Cafe. 's Avonds gingen we uit in Long Street, dé uitgaansbuurt van Kaapstad. Hier bleven we tot de clubs de deuren sloten. Met de Uber keerden we terug naar onze Backpackers om er onze roes uit te slapen. The morning after gingen we ontbijten in het centrum. Daar kuierden we een beetje op Greenmarket Square en kochten er wat souvenirtjes voor het thuisfront. Nadien was er shoptijd in het reusachtige Canal Walk shopping centre. We sloten ons dagje af met pizza en een gezellige filmavond.


Week vier zal een korte week zijn, wordt een verrassing en is meteen ook onze laatste week op Hugo Rust. Dinsdag is het Dag van de Arbeid en de school maakt morgen de brug. Ook vond juf Liezl dat ik MOEST rusten en dat zal ik zeker doen, want ja.. Als je mentor je iets vraagt, dan doe je dat :-)


Ziezo. Zo zijn jullie weer helemaal op de hoogte over mijn avonturen.


Zonnige groetjes


Dries

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page