top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Die werklike lewe van ‘n onderwyser

Zo! Mijn tijd zit er reeds op als juffrou in Hugo Rust. Net zoals mijn tijd als juffrou in Zuid-Afrika…

Jullie raakten er waarschijnlijk aan gewend dat ik iedere vrijdagnamiddag een blogbericht postte over hoe de voorbije week is verlopen. Vrijdag heb ik dit niet gedaan, sorry 😉 De reden hiervoor is dat de dagen hier op Hugo Rust niet zoveel van elkaar verschillen en doordat het twee korte weekjes waren. De oorzaak hiervan zijn feestdagen zoals Freedom day (27 april - https://isgeschiedenis.nl/nieuws/het-vieren-van-de-democratie-in-zuid-afrika-tijdens-freedom-day ) en Dag van de Arbeid (1 mei). Daardoor vertel ik nu wat ik de voorbije twee weken heb uitgespookt in één blogbericht!

Iedere lesdag is flink gevuld! Ik geef les, ik begeleid de leerlingen, ik houd toezicht op de leerlingen, ik verbeter, ik begeleid de huiswerkbegeleiding van graad 1 én wat nieuw is, ik kreeg van mijn mentor de verantwoordelijkheid om problemen bij leerlingen op te sporen én om hiervoor gepaste oplossingen te zoeken zodat dit weggewerkt kan worden. Dit kan mij tijdens het solliciteren (ja hoor, hier ben ik ondertussen ook al met bezig) alleen maar voordeel bieden aangezien dit toch wel aansluit bij zorg.

Het fijnste aan het lesgeven in Hugo Rust is dat er geen losse lesjes worden gegeven maar dat ik een echte leerlijn kan volgen/maken. Ik krijg een onderwerp en hierbij beslis ik zelf wat ik doe. Ik beslis zelf de doelen die ik wil bereiken en de volgende lessen bouwen daarop verder. Dit geeft mij voldoening omdat ik dan bij de leerlingen echt merk of zij de leerstof al dan niet begrijpen. In welke mate ik mijn begeleiding moet aanpassen, individueel of klassikaal. Het enige minpuntje wat ik hierbij ervaar, is dat de mentor mij geen voorkennis geeft van wat de leerlingen wel of niet kennen.

De lessen waarbij ik ondertussen een leerlijn heb opgebouwd, zijn Afrikaans, Engels en levensvaardigheden. Hierdoor ben ik ondertussen reeds expert (of toch een beetje) in de bijvoeglijke naamwoorden en hun werkwijze in het Afrikaans. De leerlingen weten ondertussen ook al wat the silent -e is en welke Engelse werkwoorden dagdagelijks de revue passeren. Bij het Engels kan ik wel zeggen dat niet alleen de leerlingen veel geleerd hebben maar ook de juffrouw haar Engelse vaardigheden zijn hier al vloeiender geworden. In de lessen levensvaardigheden kon ik mijzelf uitleven door een leerlijn te hanteren waarbij ik vertrok van het gewone weer (het gewone weer waarbij het dagelijkse 27 graden is of meer 😉 ) en zo verder werkte naar natuurrampen toe, een zeer dankbaar thema bij leerlingen want hun interesse hierin is zeer groot! Verder bracht ik de leerlingen de beginselen van EHBO bij. Een geluk dat ik hiervan twee diploma’s behaalde, dit kwam handig van pas!

In de tussentijd begeleidde ik op dinsdag en op donderdag de leerlingen van graad 1 met hun huiswerk. Wat een verschil met ons eerste leerjaar. Deze leerlingen zijn veel aanhankelijker en veel minder zelfstandig dan bij ons. Ik had dit eerder omgekeerd verwacht door de discipline die op Hugo Rust heerst. De begeleidingen verlopen vlot. Ik ben blij dat ik de beslissing maakte om mijn projecten aan mijn bachelorproef te koppelen. Ik leerde enorm veel bij over het begeleiden van leerlingen, zowel in Klapmuts als in Hugo Rust door de verscheidenheid tussen de leerlingen en heb ondertussen al heel wat kennis opgedaan over hoe de meeste gepaste huiswerkbegeleiding eruit kan zien!

Vandaag nam ik afscheid van mijn graad 3.1 …

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page