top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Die werklike werk begin Maandag!

Zie zo, de eerste week zit er al weer op.

Wat kan ik over de eerste week zeggen? Dat ik nog steeds moet wennen aan al de discipline die heerst op deze school, de discipline die ikzelf nog nooit gezien heb in Vlaamse scholen! Over de verantwoordelijkheid die ik van mijn mentor al meteen krijg over de klas. Het blijft een hele aanpassing!

In mijn vorige blogbericht vertelde ik reeds dat ik maandag mijn eerste les zou geven. In de tussentijd heb ik al twee Engelse leeslessen gegeven, eentje op donderdag en één op vrijdag. Bij mijn eerste Engelse leesles kreeg ik de middelste niveaugroep aan mij toegewezen. Ondertussen nam de andere studente de sterkte groep onder haar vleugels en nam mijn mentor de zwakste groep tot zich. Je merkt meteen ook al dat differentiatie ook in deze school een grote rol speelt! Vrijdag mocht ik de hele klas onder mijn hoede nemen. Ik begon de les door zelf een Engels verhaaltje voor te lezen waarbij ik een kringgesprek hield voor, tijdens en na mijn verhaal. Daarna was het aan de leerlingen om telkens een fragment voor te lezen. Hierbij onderhield ik nog steeds de kringgesprekken over het verloop van het verhaal en over de bespreking van de prenten.

Bij wiskunde is er ook differentiatie, minder dan in Klapmuts vind ik wel. Maar donderdag noem ik al differentiatie-

dag. Dan worden alle klassen van graad 3 in drie groepen opgesplitst. De sterkste leerlingen gaan naar een klas, de middelste leerlingen gaan naar een klas en ook de zwakste leerlingen gaan naar een andere klas. Al de leerlingen krijgen dan naargelang hun niveau een uur lang wiskunde op hun eigen niveau, ik ben blij dat ik eens iets anders zie en meemaak dan binnenklas-differentiatie.

Volgende week wordt een drukke week want tijdens de vergadering van graad 3, samen met de andere CPUT-studenten (studenten uit een nabijgelegen universiteit die hier ook stage lopen) en de mentoren werd er afgesproken dat ik hetzelfde traject zal volgen als zij. Hieronder valt dat ik dezelfde lessen zal geven, volle dagen en halve dagen én mat-momenten en klasmomenten zoals zij dit noemen. Hun vakjargon is helemaal anders dan het onze, dit is ook nog wennen! Maar uiteindelijk zie ik alles wel zitten! Ik heb al een heleboel onderwerpen voor wiskunde, Afrikaans en Engels. Ik weet dit weekend al meteen wat te doen!

Wish me luck!

-xxx-

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page