top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Soms is verandering wat jy nodig het

Hier ben ik nog eens!

Na drie weken in graad 4E te hebben gestaan, was het maandag tijd voor een verandering. Ik kreeg ’s ochtends plots te horen van mijn mentor dat het eens tijd was dat ik een andere leerkrachtenstijl zou zien. Ze vond dat ik anders enkel haar stijl zou herinneren. “Ik ken nu eindelijk de namen van mijn 42 leerlingen”, “ik ken nu eindelijk de klaswerking”, “in 4E blijven zou makkelijk zijn voor mijn eindevaluatie”, het waren blijkbaar geen goede argumenten. Nadat we hierover even gepraat hebben, vertrok ik maar naar de klas van meneer Pieter, de opgewekte meester van graad 4D. Hier blijf ik elke dag tot de eerste speeltijd en ga dan naar de klas van mevrouw Gena, de enthousiaste juf van graad 4C. Deze twee leerkrachten waren wel enthousiast om me te ontvangen. Zij hebben ook nog nooit een student mogen begeleiden, dus dit is voor hun ook nieuw.

Eerlijk gezegd, deze switch heb ik mij nog niet beklaagd. In deze klas gaat het er veel gemoedelijker aan toe en ook de leerlingen zijn veel enthousiaster. Hier had ik misschien wel nood aan, want de laatste dagen voelde ik mij niet 100% in de klas. De manier van onderwijzen van de drie leerkrachten waarbij de leerlingen het vaakst waren matchte totaal niet mijn manier. Ik wil er namelijk altijd voor zorgen dat de leerlingen veel verwoordingskansen krijgen en dat de les er actief aan toe kan gaan, maar hiervan was er gedurende drie weken totaal geen sprake. Zo moesten de leerlingen gedurende het hele lesuur schrijven, zonder een woord te zeggen, terwijl de leerkracht op Instagram zat. Ook werd wiskunde altijd “leuk” ingeleid door twintig minuten de tafels van twee, drie en vier klassikaal van voor naar achter op te zeggen. Hier wilde ik verandering in brengen, maar kreeg de kansen niet. Ofwel had de leerkracht schrik dat ik de wiskunde verkeerd zou aanbrengen, want het is hier zo anders als bij ons, of werd er gevreesd voor een slechte uitspraak van woorden.

Gelukkig krijg ik nu wél de kans om mijn kunnen te tonen. Het voelt goed om hartelijk ontvangen te worden en meteen te horen: “Als jij wilt lesgeven, zeg het mij. Zeg mij welke lessen je wilt geven en je mag ze geven!” We hebben meteen wat lessen ingepland en dit was niet gemakkelijk. Het zijn namelijk toetsweken, wat vergelijkbaar is met examens bij ons. Toch kon ik de leerlingen dinsdag al wat bijbrengen over ‘de tijd meten’, las ik ‘The Berenstain Bears and the Missing Dinosaur Bone’ voor en na school was het tijd voor mij eerste voetbaltraining. In functie van mijn project op school geef ik op dinsdag en donderdag voetbaltraining aan verschillende graden en op vrijdag organiseer ik matchen tussen de graden die in die week getraind hebben. Dit was een groot succes! De leerlingen genoten en op het einde was er een wedstrijdje, wat beslist moest worden met een spannende strafschoppenreeks! Vandaag heb ik verder les gegeven over ‘de tijd’ en leerde de kinderen over ‘diereskuilings’. Een succesles volgens mevrouw Gena, die als enige tip had: “Hou aan met die goeie werk!"

Het is ook leuk om tijdens de speeltijden te zien hoe geweldig de leerlingen onze spelletjes vinden die we vrijdag geverfd hebben als onderdeel van ons project op de school. Amber schilderde een hinkelpad voor vier, Ilse een parcours met opdrachtjes en ik een veldje om verspringen te oefenen. Vrijdag geven we onze spelletjes een finishing touch en schilderen we er nog enkele bij.

xxx

“Meneer Dries”, ”Meneer Hoofdcoach” of gewoon “Dries” 😊

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page