top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

My tweede week in Klapmuts primary

Het opstaan verliep niet zo vlot op maandag doordat de uitstap van zondag nog in mijn lijf hing... Maar eenmaal op school was ik dit na enkele drukkies van de kinderen al snel vergeten!

Eenmaal in de klas was het mijn moment. Ik startte deze lesweek meteen vooraan in de klas. Met zo'n 37 kinderen voor mij, las ik een zelfgekozen Bijbelverhaal voor; Jozef, de dromenkoning. Ik koos dit verhaal zodat de kinderen weten dat zij mogen dromen, dat zij hoop mogen koesteren want er is altijd een kans dat het leven een onverwachte wending neemt. Deze boodschap wou ik hen meegeven! De kinderen hingen aan mijn lippen. Voor mij was dit een hele andere belevenis dan dat ik gewend ben!

Kort na mijn verhaal, werd ik gevraagd om van klas te veranderen. Deze week zou ik vertoeven in de klas 3c bij juffrouw Forbes. De liefde en het geduld dat zij heeft voor haar kinderen, zag ik nog nooit eerder! Zij zou écht door een vuur gaan voor hen. Niet alleen voor de kinderen is zij zo lief, maar ook voor mij. Ik voelde mij meteen heel welkom. Zij stond rustiger voor de klas dan juffrouw Davids en dat gaf mij ook meteen een heel ander gevoel omdat ik misschien ook een iets rustiger persoon ben.

Maandag en dinsdag observeerde ik haar manier van werken en participeerde ik bij de zwakkere groep tijdens de lessen. Woensdag gaf ik mijn eerste echte les, Engels. Ik bracht de woorden met de -sh- klank aan. Na afloop van mijn les was ik niet heel erg tevreden en onzeker over mijn Afrikaans. Juffrouw Forbes stelde mij gerust. Zij vond de les geslaagd en vertelde me ook dat ik mij geen zorgen hoef te maken over mijn Afrikaans, ik praat dit lekker. Donderdag werd het al iets moeilijker. Ik zou wiskunde geven, omzetten van cent naar Rand. Zenuwachtig was ik voor de klassikale fase in het Afrikaans. Zouden de kinderen mijn uitleg wel begrijpen? Maar dat was voor niks nodig. Ik was geschrokken van het zelfvertrouwen dat ik vooraan in de klas had en ik voelde mij nog beter wanneer ik zag dat bijna alle kinderen hun oefeningen correct hadden.

Vrijdag gaf ik nog een les wiskunde, ik keek er enorm naar uit om opnieuw voor de klas te staan en tussen de kinderen te kunnen lopen. Deze les verliep iets minder vlot. Er was meer energie nodig in de klassikale fase maar uiteindelijk zag ik bij het individueel oefenen dat de kinderen de leerstof beheersten! Opnieuw een hoop voldoening in mijn rugzak!

Volgende week is nog een verrassing! Blijf ik in dezelfde klas? Of start ik maandag in 3d? Veel verschil maakt het voor mij eigenlijk niet uit. Ik ben al blij dat ik de kans krijg om hier voor de klas te staan én dat ik vooral de kans krijg om een lach te toveren op het gezicht van deze kinderen!

Lekkere naweek

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page