top of page
Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten

Drukkies is die beste geskenke

De eerste week op de Klapmuts Laerskool was er eentje met gemengde gevoelens. Ik gaf wel enkele korte lesmomentjes, maar verder kreeg ik nog niet de kans om mijn kunnen te tonen, hoewel ik zelf steeds vroeg of ik iets mocht doen.

De leerlingen waren wel heel lief en ik had goede verwachtingen voor de tweede week, aangezien ik met de klasleerkracht besprak welke lessen ik zou mogen geven.

Vrijdag liet mijn mentor me weten dat ik maandag naar een andere klas zou gaan. Verward ging ik naar huis, niet wetend wat er maandag zou gebeuren. Kon ik de lessen die ik met haar besprak dan wel geven?

Al vond ik de klassfeer soms wat raar, ik kende de lesstijl van de klas. Aangezien die bij elke leerkracht anders is, zou ik volgende week volledig opnieuw moeten beginnen en dat zorgde voor lichte zorgen.

Maandag kwam ik dan op school zonder enige voorbereiding, iets wat ik in België nooit zou durven. Na een gesprek met de directeur en de coördinator, kwam ik terecht in de klas van juffrouw Ackerman.

Juffrouw Ackerman is een super lieve juf die op een zachte manier met haar leerlingen omgaat. De instructies worden zeer duidelijk overgebracht en er is tijd voor ontspannende momentjes.

De structuur in de klas was voor mij na enkele dagen volledig duidelijk en ik kreeg vele kansen om zelf aan de slag te gaan. Dit bouwde ik op. Dinsdag las ik een verhaaltje voor. Woensdag gaf ik een lesje wiskunde en een voorleesmoment. Donderdag stond er wiskunde, Afrikaans, muziek en voorlezen in mijn agenda. Vrijdag was er een les beeld.

Mijn Afrikaans wordt langzaam aan wat beter. Toch zorgt het nog voor enkele giechelmomentjes in de klas wanneer ik een woord snaaks uitspreek. Het aanleren van tussendoortjes zoals 'de juf zegt', een favoriet bij de klassen in België, is grappig om te zien. Maar eens ze het spel onder de knie hebben, wordt de vraag: 'Gaan ons weer die speletjie speel?' geregeld gesteld.

De voorbije 2 weken heb ik al veel mogen leren. Hoewel we in België soms moeite hebben bij het differentiëren voor 20 leerlingen, doen ze dat hier voor 40 leerlingen. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe vlot de leerkracht tijdens het groepswerk voor wiskunde 3 verschillende lessen geeft op hetzelfde moment.

In België zijn we gericht op de doelen die aan het eind van de lagere school bereikt moeten zijn. Hier wordt alles van dag tot dag bekeken. Indien iets niet begrepen is, wordt dit de dag erna gewoon opnieuw gegeven. Dit maakt dat de planning regelmatig verschuift. Flexibel zijn is hier een must.

De leerlingen in de klas zijn heel hartelijk en dagelijks ontvang ik mijn portie knuffels. Betere cadeautjes kan ik niet krijgen.

Vrijdag bespraken juffrouw

Ackerman en ik de planning van de volgende week. Dagelijks mag ik de klassikale les van wiskunde en Afrikaans geven. Tijdens het groepswerk bij Afrikaans, begeleidt de juf het lezen en ik neem het schrift op mij. Op dinsdag en donderdag geef ik Engels. Op donderdag en vrijdag staan mijn persoonlijke favorieten op het programma: muziek en beeld. Ook zal ik dagelijks voorlezen en zal ik educatief materiaal voor de klas ontwerpen.

Ik ging vrijdagmiddag met een grote glimlach naar huis. Ik voel me heel welkom en betrokken in deze klas en hoop dat ik hier de komende weken mag blijven.

Zonnige groetjes,

Amber xxx

Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.

Ons lewens in Suid-Afrika

Amber, Dries, Ilse en Rani

bottom of page